Ciclul schimbării, identificat de Prochaska și DiClemente în 1983, este cunoscut sub numele de „Modelul Tranzițional al Schimbării” sau „Modelul Stadiilor Schimbării” și descrie procesul prin care trec oamenii atunci când încearcă să schimbe un comportament nesănătos sau să adopte unul nou și sănătos.
Acest model include următoarele stadii:
- Precontemplare: În acest stadiu, persoana nu are intenția de a schimba comportamentul în viitorul apropiat (de obicei în următoarele șase luni). Persoana poate să nu fie conștientă de problemă sau poate subestima impactul comportamentului nesănătos.
- Contemplare: În acest stadiu, persoana este conștientă de problemă și ia în considerare posibilitatea schimbării, dar nu este încă pregătită să facă un angajament ferm. Se cântăresc avantajele și dezavantajele schimbării comportamentului.
- Pregătire (sau Determinare): Persoana este gata să ia măsuri în viitorul apropiat (de obicei în următoarele 30 de zile) și începe să facă pași mici către schimbare. În acest stadiu, există o planificare activă a schimbării comportamentului.
- Acțiune: Persoana face modificări concrete ale comportamentului pentru a înfrunta problema. Aceste modificări sunt observabile și sunt realizate în mod activ pentru a atinge obiectivul de schimbare.
- Menținere: Persoana a reușit să mențină schimbările comportamentale pentru o perioadă de timp (de obicei cel puțin șase luni) și lucrează pentru a preveni recăderile. Acest stadiu implică adoptarea de strategii de menținere și consolidare a noilor obiceiuri sănătoase.
- Încheiere: În acest stadiu, persoana nu mai simte tentația de a reveni la comportamentul anterior și are încredere că poate menține schimbarea pe termen lung. Acest stadiu nu este întotdeauna inclus în toate versiunile modelului, deoarece pentru multe comportamente, menținerea pe termen lung este considerată un proces continuu.
Modelul este ciclic, ceea ce înseamnă că persoanele pot recidiva și reveni la stadii anterioare înainte de a reuși să facă schimbarea definitivă. Acest lucru este considerat normal și face parte din procesul de învățare și dezvoltare personală.