Una dintre cele mai importante abilități în a comunica ceva o reprezintă comunicarea asertivă.

Comunicarea asertivă este un stil de comunicare interpersonală prin care o persoană își exprimă deschis și onest opiniile, nevoile, dorințele, sentimentele și drepturile sale, fără a încălca drepturile celorlalți și fără a fi agresivă sau pasivă
Pentru a pozitiona asertivitatea va trebui sa o contrastăm cu pasivitatea si agresivitatea, prin urmare:
- Pasivitatea – când nu îți aperi punctul de vedere și permiți altora să-și impună voința. Practic înseamnă să te desconsideri.
- Agresivitatea – când tot ce vrei este să-ți impui punctul de vedere, în detrimentul celorlalți. Practic înseamnă să îl desconsideri pe cel din fața ta.
- Asertivitatea – când îți exprimi punctul tău de vedere dar dai dovada că l-ai auzit sau luat în considerare si pe cel al interlocutorului tău.
La baza comunicării asertive stă un anumit mod de a exprima o idee sau opinie și aceasta poate lua mai multe forme care depind de cei ce au studiat aceste aspecte (dar lasând la o parte forma fondul râmane același).
Mai jos prezentăm câteva formule de adresare asertivă:
Formula XYZ
Utilizată în terapia de cuplu și comunicarea interpersonală:
„Când faci X, eu mă simt Y, aș prefera Z”
Exemplu: „Când vorbești cu un ton ridicat (X), mă simt intimidată (Y), aș prefera să discutăm calm (Z).„
Formula DESC
Aceasta formulare de comunicare asertivă cea mai utilizată formulă în training-ul de asertivitate și constă din 4 pași:
- D (Describe) – Descrie situația în mod obiectiv, fără judecăți
- E (Express) – Exprimă sentimentele și gândurile tale despre situație
- S (Specify) – Specifică ce schimbare dorești sau ce soluție propui
- C (Consequences) – Consecințe – explică rezultatele pozitive ale schimbării sau consecințele negative ale menținerii situației
Exemplu: „Când întârzii la întâlnirile noastre (D), mă simt nerespectată și frustrat (E). Aș aprecia dacă ai putea ajunge la timp sau să mă anunți din timp dacă vei întârzia (S). Astfel, ne vom putea organiza mai bine timpul și vom evita conflictele (C).„
Formula Comunicării Nonviolente
Această formă de comunicare asertivă constă din 4 componente:
- Observație (fără evaluare)
- Sentiment
- Nevoie
- Cerere (specifică și pozitivă)
Exemplu: Un coleg de muncă întrerupe constant în timpul ședințelor când încerci să vorbești.
D (Descrie) – Descrie situația obiectiv
„În ultimele trei ședințe de echipă, când am început să prezint rapoartele mele, ai intervenit și ai preluat discuția înainte ca eu să termin.”
Observație: Se descrie comportamentul specific, observabil, fără judecăți sau interpretări (NU se spune „ești nepoliticos” sau „vrei să mă domineși”).
E (Exprimă) – Exprimă sentimentele și gândurile
„Mă simt frustrat și neasculttat. Am senzația că munca mea nu este apreciată și că punctul meu de vedere nu contează pentru echipă.„
Observație: Se folosesc afirmații în persoana I („eu mă simt”) pentru a-ți asuma propriile emoții, fără a acuza celălalt.
S (Specifică) – Specifică schimbarea dorită
„Aș aprecia dacă mi-ai permite să-mi termin prezentările înainte de a interveni cu comentariile tale. Dacă ai întrebări sau sugestii, te rog să le menționezi după ce am finalizat.„
Observație: Cererea este clară, specifică și realizabilă. Se spune exact CE vrei, nu doar ce NU vrei.
C (Consecințe) – Consecințe pozitive
„În acest fel, ambii vom putea contribui mai eficient la discuție, eu voi putea transmite informațiile complete, iar tu vei avea toate datele necesare pentru a oferi feedback relevant. Cred că întreaga echipă va beneficia de pe urma unei comunicări mai structurate.„
Observație: Se evidențiază beneficiile pentru ambele părți, nu amenințări („altfel mă voi plânge șefului”).
Comunicarea asertivă este unul dintre cele mai importante modalitați de a detensiona, pe termen lung, situații conflictuale sau neplăcute și reprezintă unul dintre lucrurile care se invață in sendințele de psihoterapie.
