Sursa  principală  de  poluare în Iași

Notă: Acest articol se înscrie într-o serie mai mare de articole din domeniul Psihologiei Mediului și a avut la bază doua întrebări:

  • Care este sursa principală de poluare în orașul dumneavoastră?
  • Ce comportamente ar trebui modificate pentru ca nivelul poluării să scadă?

Ca locuitor la Iașului îmi voi centra atenția pe problemele de poluare ale Iașului. 

Iașul, în acest moment Mai 2021, are 380.000 de locuitori în Iași și aproximativ jumătate de milion în zona metropolitană (estimare 2018). 

Majoritatea celor care stau în Iași și în zona sa metropolitană trebuie să se deplaseze zilnic fie pentru a merge la serviciu, pentru cumparaturi sau pentru a duce și aduce copiii la școală.

Evident, la un asemenea trafic cantitatea de poluare a crescut cu o rata extraordinară.

Din fericire există site-uri precum: http://waqi.info care pot agrega date despre nivelul de poluare în timp real.

Captură ecran – Waqi.info – Iasi – Mai 2021

De exemplu, putem vedea nivelul de poluare al aerului în zona Valea Lupului, principala cale de acces în oraș dinspre exterior și-n același timp principalul traseu al celor care vin din această suburbie a orașului.

Captură ecran – Waqi.info – Zona Valea Lupului – Iasi – Mai 2021

După cum se poate vedea, nivelurile de poluare sunt destul de periculoase în aceasta zonă, iar în restul Iașului sunt destul de ridicate.

Cauzele acestei poluări are mai multe cauze cum ar fi:

  • numărului mare de mașini existente pe străzi
  • număr redus de benzi de circulație care face ca mașinile să stea foarte mult în trafic – un drum care în mod normal ar dura 10 min ajunge să dureze 20 min practic dublând noxele eliminate în atmosferă
  • inexistența locurilor de parcare care combinată cu parcarea ilegală face ca drumurile să fie sugrumate și să se creeze ambuteiaje

Ca și modalități de reducere a poluării ar putea fi enumerate:

  • interzicerea parcărilor ilegale
  • amenajarea de locuri de parcare subterane, supraterane (normale sau suspendate). Există trotuare enorme care ar putea fi folosite pentru a crea parcări diagonale, mai ales între copaci (pe modelul adoptat în București)
  • Punerea la punct a unui sistem de transport public eficient, curat și sigur care să facă ineficienta deținerea și folosirea unei mașini (modelul marilor orașe din Japonia)
  • Amenajarea de piste de biciclete
  • Favorizarea mașinilor electrice și sau mici în detrimentul celor bazate pe combustibili fosili și mari ca volum.

Notă: Prefer formularea ”Iașului” decât ”Iașiului” la fel ca cei din articolul: Iașiul sau Iașul? Cum se scrie corect. ]